MATERIAŁY DO LEKCJI ONLINE – KSZTAŁCENIE SŁUCHU
klasa I, II, III (6) ; 1-8 kwietnia 2020
KLASA I
- Konsultacje indywidualne z rodzicami i uczniami klasy I (internet: liberghausen@gmail.comUtrwalamy wartości rytmiczne: ćwierćnuty, ósemki, pauzy ćwierćnutowe oraz nazwy nut c, d, e, f, g.
- Zeszyt ćwiczeń, strona 26, ćwiczenie 1 w takcie na 2. Wykonujemy rytm ćwiczenia mówiąc na głos :ćwierć – ćwierćnuta, po-dwie – ósemki, sza (szeptem) – pauza ćwierćnutowa. Mówimy na głos, na początku wyznaczamy tempo: 1i, 2i .
- Następnie zapisujemy na pięciolinii poniżej, stosując rytm zapisany na linii wyżej oraz nazwy literowe nut.
- Możesz wykonać ćwiczenie 2 w takcie na 3 oraz ćwiczenie 3 w takcie na 4.
- Przyślij zdjęcie ćwiczeń ze strony 26 na adres: liberghausen@gmail.com
Ligatura – to łuk, który łączy dwie wartości rytmiczne w jedną dłuższą ; Zeszyt ćwiczeń strona 27.
Kropka przy nucie – przedłuża czas trwania nuty o połowę jej wartości.
- W zeszycie ćwiczeń na stronie 28 należy napisać ćwiczenie utrwalające nowe wartości nut ( zachowując prawidłowe odległości )
- ćwierćnutę – liczymy na ,,raz””
- półnutę – na dwie miary (raz, dwa)
- półnutę z kropką – liczymy na trzy miary (raz, dwa, trzy)
- całą nutę – na cztery miary (raz, dwa, trzy, cztery)
- Przyślij zdjęcie ćwiczenia na stronie 28.
KLASA II
- Konsultacje indywidualne z uczniami i rodzicami klasy II – internet: liberghausen@gmail.com
- Oznaczenia interwałów (trochę inaczej niż na lekcji) pryma czysta : 1 sekunda mała : 2> sekunda wielka: 2
tercja mała: 3>
tercja wielka: 3
kwarta czysta: 4
kwinta czysta: 5
oktawa czysta: 8
- Tercja – to odległość między I – III stopniem. Tercja mała: 3> to odległość między I – III stopniem, zawiera trzy półtony Tercja wielka: 3 to odległość między I – III stopniem, zawiera cztery półtony.
- ZADANIE. W zeszycie ćwiczeń na stronie 35, należy w ćwiczeniu drugim (druga pięciolinia) podpisać tercje : tercję małą; 3> oraz tercję wielką w każdym takcie. Przyda się zakładka- klawiaturka.
- Zagraj to ćwiczenie na swoim instrumencie (w miarę możliwości lub fragment ćwiczenia) .
- Zaśpiewaj solmizacją i nazwami literowymi.
- Prześlij zdjęcie ćwiczenia pierwszego (sekundy) i drugiego (tercje) .
KLASA III
- Konsultacje indywidualne z uczniami i rodzicami klasy III – liberghausen@gmail.com
- Oznaczenia interwałów (trochę inaczej niż na lekcji) pryma czysta: 1 sekunda mała: 2> sekunda wielka: 2
tercja mała: 3>
tercja wielka: 3
kwarta czysta: 4
kwinta czysta: 5
oktawa czysta: 8
- NALEŻY SIĘ TYCH OZNACZEŃ NAUCZYĆ !
- Trójdźwięki w gamie G-dur ( + o >)
- Napisz w zeszycie gamę G-dur (pamiętaj o znakach przy kluczu – fis)
- Napisz gamę G-dur tak, by każdy stopień gamy zapisany był w oddzielnym takcie. Od każdego stopnia gamy G-dur ułóż trójdźwięk w górę, tylko z dźwięków gamy G-dur. Napisz melodycznie, szeroko.
- Podpisz tercje w trójdźwiękach gamy G-dur (3>, 3), pamiętaj o dźwięku fis.
- Podpisz oznaczenia trójdźwięków: 3, 3> = + (trójdźwięk durowy) 3>, 3 = o (trójdźwięk molowy)3>, 3> = > (trójdźwięk zmniejszony)
- Proszę przysłać zdjęcie zadania- trójdźwięków na stopniach gamy C-dur i G-dur (do 8 kwietnia)