Pobierz PDF >

MATERIAŁY DO LEKCJI ONLINE – KSZTAŁCENIE SŁUCHU

klasa I, II, III (6) ; 1-8 kwietnia 2020

KLASA I

  • Konsultacje indywidualne z rodzicami i uczniami klasy I (internet: liberghausen@gmail.comUtrwalamy wartości rytmiczne: ćwierćnuty, ósemki, pauzy ćwierćnutowe oraz nazwy nut c, d, e, f, g.
  • Zeszyt ćwiczeń, strona 26, ćwiczenie 1 w takcie na 2. Wykonujemy rytm ćwiczenia mówiąc na głos :ćwierć – ćwierćnuta, po-dwie – ósemki, sza (szeptem) – pauza ćwierćnutowa. Mówimy na głos, na początku wyznaczamy tempo: 1i, 2i .
  • Następnie zapisujemy na pięciolinii poniżej, stosując rytm zapisany na linii wyżej oraz nazwy literowe nut.
  • Możesz wykonać ćwiczenie 2 w takcie na 3 oraz ćwiczenie 3 w takcie na 4.
  • Przyślij zdjęcie ćwiczeń ze strony 26 na adres: liberghausen@gmail.com

Ligatura – to łuk, który łączy dwie wartości rytmiczne w jedną dłuższą ; Zeszyt ćwiczeń strona 27.

Kropka przy nucie – przedłuża czas trwania nuty o połowę jej wartości.

  • W zeszycie ćwiczeń na stronie 28 należy napisać ćwiczenie utrwalające nowe wartości nut ( zachowując prawidłowe odległości )
  • ćwierćnutę – liczymy na ,,raz””
  • półnutę – na dwie miary (raz, dwa)
  • półnutę z kropką – liczymy na trzy miary (raz, dwa, trzy)
  • całą nutę – na cztery miary (raz, dwa, trzy, cztery)
  • Przyślij zdjęcie ćwiczenia na stronie 28.

KLASA II

  • Konsultacje indywidualne z uczniami i rodzicami klasy II – internet: liberghausen@gmail.com
  • Oznaczenia interwałów (trochę inaczej niż na lekcji) pryma czysta : 1 sekunda mała : 2> sekunda wielka: 2

    tercja mała: 3>

    tercja wielka: 3

    kwarta czysta: 4

    kwinta czysta: 5

    oktawa czysta: 8

  • Tercja – to odległość między I – III stopniem. Tercja mała: 3> to odległość między I – III stopniem, zawiera trzy półtony Tercja wielka: 3 to odległość między I – III stopniem, zawiera cztery półtony.
  • ZADANIE. W zeszycie ćwiczeń na stronie 35, należy w ćwiczeniu drugim (druga pięciolinia) podpisać tercje : tercję małą; 3> oraz tercję wielką w każdym takcie. Przyda się zakładka- klawiaturka.
  • Zagraj to ćwiczenie na swoim instrumencie (w miarę możliwości lub fragment ćwiczenia) .
  • Zaśpiewaj solmizacją i nazwami literowymi.
  • Prześlij zdjęcie ćwiczenia pierwszego (sekundy) i drugiego (tercje) .

KLASA III

  • Oznaczenia interwałów (trochę inaczej niż na lekcji) pryma czysta: 1 sekunda mała: 2> sekunda wielka: 2

    tercja mała: 3>

    tercja wielka: 3

    kwarta czysta: 4

    kwinta czysta: 5

    oktawa czysta: 8

  • NALEŻY SIĘ TYCH OZNACZEŃ NAUCZYĆ !
  • Trójdźwięki w gamie G-dur ( + o >)
  • Napisz w zeszycie gamę G-dur (pamiętaj o znakach przy kluczu – fis)
  • Napisz gamę G-dur tak, by każdy stopień gamy zapisany był w oddzielnym takcie. Od każdego stopnia gamy G-dur ułóż trójdźwięk w górę, tylko z dźwięków gamy G-dur. Napisz melodycznie, szeroko.
  • Podpisz tercje w trójdźwiękach gamy G-dur (3>, 3), pamiętaj o dźwięku fis.
  • Podpisz oznaczenia trójdźwięków: 3, 3> = + (trójdźwięk durowy) 3>, 3 = o (trójdźwięk molowy)3>, 3> = > (trójdźwięk zmniejszony)
  • Proszę przysłać zdjęcie zadania- trójdźwięków na stopniach gamy C-dur i G-dur (do 8 kwietnia)